kembara ini...

bersama kereta kita~

Tamaayuz











Untuk kembara pertama kita.. 

myvi oren nak borak tentang tajuk daurah minggu lepas; tamaayuz.. 


Tamaayuz ni perkataan arab. Asal-usul (atau root word) perkataannya ialah tamyeez. Mengikut 'kajian' myvi oren, Goodword Arabic English Dictionary (2007) oleh Mohd Harun Rashid, tamyeez diberi makna discrimination, partiality, distinction, discernment, preference *macam tulis assignment pulak rasanya^^ 


Dengan kata mudah, tamyeez ni bermaksud perbezaan. Macam kita orang melayu memang familiar dengan term mumayyiz, which means orang yang boleh membezakan. Sebagai muslim, bila dah mumayyiz (biasanya umur 7 tahun ke atas kut), kita dianggap dah boleh membezakan baik buruk, sekaligus dah boleh belajar buat keputusan sendiri. Tapi, selagi belum baligh (cukup umur) kita belum dipertanggungjawabkan atas keputusan dan tindakan kita.. Jadi, fasa mumayyiz ni adalah fasa latihan sebelum kita sampai ke tahap baligh nanti.



Baiklah..

Jom kita tengok pulak apa yang dimaksudkan dengan tamaayuz? 

Islam dikatakan sebagai agama tamaayuz dari agama lain..
Jadi, kita sebagai muslim juga perlulah tamaayuz dari penganut agama lain..


Apa yang kita inginkan sebenarnya?
Syakhsiyyah Mutamayyizah
Kita mahu melahirkan peribadi-peribadi muslim yang mutamayyizah; yang berbeza, unik, tersendiri dan terikat dengan islam.. Kita mahukan ummat yang beridentiti islam.. tidak sama dengan mereka yang ingkar dengan Tuhan.. Kita mahukan muslim yang bangga dengan ke'islam'an mereka.. tidak takut dan tidak malu untuk mengakui diri muslim.. Kita mahukan peribadi muslim yang merasa diri istimewa... dan mengajak muslim lain untuk sama2 berbangga ('izzah)..



Malah, menurut Syed Qutb dalam bukunya Tafsir Fi Zilalil Quran (m/s 63, perenggan ke-3):

Rasulullah s.a.w melarang (orang-orang islam) dari meniru atau menyerupai pakaian (orang-orang yang bukan islam) atau meniru gerak-geri dan tingkahlaku mereka atau meniru percakapan dan adab bicara mereka, kerana di sebalik pakaian, gerak-geri, tingkahlaku, percakapan dan adab bicara itu tersembunyi perasaan batin yang membezakan sesuatu kefahaman dari kefahaman yang lain, sesuatu sistem hidup dan sistem hidup yang lain dan sesuatu ciri kelompok dari ciri kelompok yang lain.




bercakap pasal tamaayuz ni..
myvi oren teringat masa ikut daurah dengan ustaz muntalaq 3 tahun yang lepas..

ustaz kata, kita sebagai da'ie kenalah menjadi dakwat~
supaya mana2 pun kita dicampakkan, kitalah yang mewarnai suasana..

hebat kan? inilah peribadi yg tamaayuz..
mana2 pun dia pergi, dia dipandang dan diperhati..
sbb dia berbeza, dan sebab dia istimewa~


Kesimpulannya, myvi oren nak ajak penumpang semua untuk sama2 membentuk diri menjadi syakhsiyyah mutamayyizah!

Yuk tamaayuz! ^__^ 




sebelum berhenti rehat..
myvi oren nak kongsi video best..
ceramah abu hamzah (dalam bahasa german but with eng sub) tentang perlunya berbangga dengan islam dan melaksanakan tanggungjawab asas kita sbg muslim: amar ma'ruf nahi mungkar *menyuruh kpd kebaikan dan melarang kemungkaran*


selamat mononton!








 salam ceria dari myvi oren









0 comments: